Обода - Форум

Сайт велосипедистів

Пошук

Міні-чат

200

Друзі сайту

Наше опитування

Як вам наш сайт???
Всього відповідей: 30

Статистика

П`ятниця, 2016-12-09, 10:36 AM
Вітаю Вас Гість
Головна | Реєстрація | Вхід | RSS

Обода - Форум

[ Нові повідомлення · Учасники · Правила форуму · Пошук · RSS ]
Сторінка 1 з 11
Форум » Ремонт велосипедів » Шини і камери велосипеда » Обода
Обода
AdminДата: П`ятниця, 2009-04-03, 5:33 PM | Повідомлення # 1
Administrator
Група: Администраторы
Повідомлень: 99
Репутація: 0
Статус: Offline
Необхідність у виборі тих або інших ободів (або як їх ще називають, обіддя) для свого велосипеда виникає не дуже часто. Проблема вибору встає при покупці нового або не дуже нового велосипеда, але частіше, у разі заміни старих ободів або коліс на нові, коли вони не влаштовують вас з яких-небудь причин або просто сильно зношені (вісімки, тріщини, протіри гальмівних доріжок). Проте, до вибору ободів слід підходити серйозно, з урахуванням передбачуваного стилю експлуатації велосипеда. Вимоги, що пред'являються до обода, полягають в тому, що обід повинен бути якомога легше, але при цьому залишатися досить міцним.
Звичайно, міцність колеса визначається не тільки міцністю і жорсткістю обода, але і якістю спиць, їх кількістю, силою і рівномірністю натягнення. Але без хорошого обода зібрати міцне колесо неможливо. А постійна правка "вісімок" - задоволення нижче середнього.

Чому колеса повинні бути міцними зрозуміло, а чому ж вони повинні бути дуже легенями? При розгоні велосипеда, сили велосипедиста витрачаються не тільки на збільшення лінійної швидкості велосипеда в цілому і коліс зокрема, але і на збільшення швидкості обертання (розкручування) коліс. І чим далі від центру обертання знаходиться маса і чим вона більша, тим велику роботу доводиться витрачати на розкручування. Особливо помітно це виявляється в тих видах спорту, де швидкості руху постійно змінюються на великі значення. Наприклад, в змаганнях по кросс-кантрі і подібних дисциплінах вага обода і шини впливає значно сильніше, ніж в рівнинних шосейних гонках.
Активне пересування по місту теж має достатньо "рваний" ритм, а враховуючи якість багатьох вулиць в містах, стає зрозумілим і вимога до високої міцності коліс.

.

1. Матеріали

На даний момент переважна кількість ободів виготовляється з алюмінієвих сплавів. Такі обода значно легше сталевих, таких, що зустрічаються іноді на найдешевших гірських велосипедах, а також більшості міських. При цьому міцність дешевих сталевих ободів украй низька, а ободниє гальма працюють з ними значно гірше, ніж з алюмінієвими. Углепластікових ободів в чистому вигляді я не зустрічав, з цього матеріалу виготовляються лише моноблокові колеса (наприклад, Spinergy), в яких обід, корпус втулки і 4-5 широкі плоскі спиці є єдиною цілісною деталлю.

2. Конструктивні особливості

Конструкція обода може значно розрізнятися залежно від типу велосипеда. Для більшості велосипедів в даний час застосовуються обода коробчатого перетину, які розраховані на використання бортових шин. Їх бічні стінки добре розвинені і з внутрішньої сторони мають канавку, в яку заводиться при установці борт шини. Накачана шина лунає в сторони тиском повітря в камері і своїми бортами тримається за стінки обода, щільно притискаючись до нього.
Шини для шосейних велосипедів (трубки, однотрубки) наклеюються на обід через спеціальну матерчату стрічку: обода для них не мають розвинених стінок з внутрішньої сторони, а навпаки достатньо плоскі, мають трубчастий перетин. Правда, на даному етапі, і на шосейних велосипедах стали використовуватися клінчерниє шини (так звані клінчера), що мають традиційну конструкцію (камера і легка вузька шина високого тиску з бортом). Для того, що скріпляє обода в кільце, зазвичай застосовується зварка встик.
Оскільки на даний момент найбільшого поширення набули гірські і вседорожниє велосипеди, а також всі популярнєє стають гібриди, то варто трохи докладніше зупинитися на особливостях класичних ободів коробчатого перетину. Крім різних розмірів ободів, продукція багатьох виробників підрозділяється на групи. Причому обода розділяються як для різних типів велосипедів, так і для різних сфер застосування для одного типу. Особливо це стосується гірських велосипедів. Наприклад, по прочностним параметрах вони можуть ділитися на прогулочні, кросс-кантрійниє, фрірайдниє і даунхильниє.
Таке розділення, звичайно ж, вельми умовно, ніхто не заважає вам ганятися в кросс-кантрі на даунхильних ободах, але дозволяє приблизно оцінити вагу і міцність ободів, а також деякі інші конструктивні особливості перераховані нижче.

.

3. Одностінні і багатостінні

найпростіші обода (прогулочні) зазвичай виконуються одностінними, тобто профіль такого обода схожий на букву "U". Більш довершеним типом ободів, які можуть мати меншу вагу при більшій міцності, є двохстінні (подвійні) обода (кросс-кантрі - даунхил), в яких в серединці "U" додана горизонтальна перемичка. Такий профіль зазвичай мають обода середнього і високого рівня, хоча, останнім часом з'явилася тенденція до установки недорогих модифікацій на відносно дешеві гірські і не тільки гірські велосипеди.
Якщо необхідний обід з більшою міцністю, то застосовується обід з високим профілем: за рахунок його застосування значно підвищується жорсткість і міцність "на складання" обода. Такому ободу менш страшні купина і ями на дорозі або гоночній трасі. Найрозвиненіший варіант обода - тристінний, коли всередину високопрофільного обода вставляється третя горизонтальна перемичка. Роль цієї перемички полягає вже не стільки в збільшенні жорсткості "на складання" обода, скільки в збільшення бічної жорсткості, що перешкоджає появі вісімок, а також, може перешкоджати тому, що "зім'яло" обода гальмівними колодками. Такі обода зустрічаються дуже рідко.
Обода для щодо легкого застосування, наприклад, кросс-кантрійниє, виконуються достатньо вузькими - зовнішній розмір 21-26 мм. Обода для фрірайда, а тим більше для даунхила можуть бути багато ширше, до 35 мм і більш. При збільшенні ширини обода, помітно збільшується і його поперечна жорсткість.

.

4. Методи збільшення міцності і зниження ваги

Для додаткового зміцнення ободів застосовується поверхневе насичення іншими речовинами гальванічним способом - анодування. Поверхня анодованих алюмінієвих ободів не світла, а чорна. Часто одна і та ж модель обода може мати як звичайну модифікацію, так і анодовану, яка стоїть на 10-20% дорожче.
Міцне колесо можна зібрати, використовуючи, наприклад, товсті або просто високоякісні спиці. Але суть їх застосування - можливість високого попереднього натягнення спиць, коли корисне навантаження розподілене по спицях більш рівномірно. Але відомі випадки, коли при ударах при проїзді великих нерівностей з алюмінієвих ободів виривалися спиці. Для зміцнення поверхні обода в зоні отвору спиці, раніше під головки ніпелів спиць іноді підкладали шайби. Тепер на багатьох ободах в отвір встановлюються вставочки, так звані пістони, які також полегшують обертання ніпелів при збірці колеса і його правці.
У двохстінних ободах можуть бути встановлені як звичайні пістони, на зовнішній стінці, так і подвійні, такі, що проходять наскрізь через обидві стінки.
Раніше для більшості велосипедів стандартне колесо складалося з 36 спиць. Більша кількість зустрічалася рідко, а менше (32, 28, 24) тільки на шосейних велосипедах і велосипедах з маленькими колесами. Зараз, з появою якісних і міцних спиць і жорстких ободів, проблема обриву спиць вже не така актуальна, для більш-менш просунутого гірського велосипеда стандартом стали 32 спиці в колесі. У разі використання радіального набору спиці, кількість спиць може бути ще менше. При збірці колеса необхідно переконатися у відповідності кількості отворів під спиці в ободі і втулці.

5. Інші конструктивні особливості

Останнім часом іноді стали з'являтися обода із зміщеними рядами отворів під спиці. Такі обода призначені тільки для задніх коліс багатошвидкісних велосипедів. Річ у тому, що із-за застосування в багатошвидкісних втулках касет з великою кількістю зірочок, доводиться зрушувати правий фланець втулки до її центру, і парасолька спиць справа виходить плоскішою, ніж зліва. Щоб досягти цього, праві спиці доводиться натягувати багато сильніше, ніж ліві. Таким чином, або спиці правої сторони стають перетягнутими, або лівою недотягненими. Для зменшення цього ефекту і застосовуються обода із зміщеними на 2-3 мм вліво рядами отворів.

В даний час у велосипедах застосовуються три типи ніпелів :
автомобильный/мотоциклетный (Schrader)
велосипедний (Dunlop)
і спортивний (Presta).

Діаметр "соска" ніпеля у перших двох типів більший, у третього менше. Оскільки в даний час все більш широкого розповсюдження набувають ніпелі Presta, то і обода все частіше роблять під них. Для установки на такий обід камери із звичайним ніпелем, отвір необхідно розсвердлювати, хоча краще використовувати запасні камери відповідного типу. Якщо на вашому велосипеді коштують високопрофільні обода, то вам необхідно мати запасні камери з довгими "сосками". У деяких ободах спиці кріпляться не на зовнішній стінці обода, а на внутрішній, що приводить до необхідності застосування спиць з длінимі ніпелямі.
Для полегшення ободів часто застосовується утоньшеніє бічних стінок, навантаження на які відносно невелике. У поєднанні із застосуванням могутніх гальм типа V-brake, це часто призводить до того, що бічні стінки в районі гальмівних доріжок досить швидко протираються гальмівними колодками: не рідкістю стало "убієніє" обода за пару сезонів експлуатації. Виходом з цієї ситуації стало застосування дискових гальм. Обода, призначені для застосування з дисковими гальмами, гальмівних доріжок не мають зовсім і, відповідно, не можуть бути використані з ободнимі

 
Форум » Ремонт велосипедів » Шини і камери велосипеда » Обода
Сторінка 1 з 11
Пошук: