Велосипедні втулки - Форум

Сайт велосипедистів

Пошук

Міні-чат

200

Друзі сайту

Наше опитування

Як вам наш сайт???
Всього відповідей: 30

Статистика

П`ятниця, 2016-12-09, 10:42 AM
Вітаю Вас Гість
Головна | Реєстрація | Вхід | RSS

Велосипедні втулки - Форум

[ Нові повідомлення · Учасники · Правила форуму · Пошук · RSS ]
Сторінка 1 з 11
Форум » Ремонт велосипедів » Трансмісії » Велосипедні втулки
Велосипедні втулки
AdminДата: П`ятниця, 2009-04-03, 5:24 PM | Повідомлення # 1
Administrator
Група: Администраторы
Повідомлень: 99
Репутація: 0
Статус: Offline
Втулки є одними з найважливіших елементів велосипеда, будь це дорогий спортивний велосипед або простенький міський, адже від їх якості вельми істотно залежить накатістость, а значить і коефіцієнт корисної дії (ККД) велосипеда, високе значення якого дуже важливе, адже велосипедист при їзді витрачає не що-небудь, а свої власні сили. Недаремно, підшипники кочення вперше з'явилися саме на велосипедах, а вже пізніше розповсюдилися на безліч інших машин і механізмів.

ПРИЗНАЧЕННЯ:
Сучасні втулки розрізняються по багатьом параметрам: призначенню, матеріалам з яких зроблені, "начинці". Втулки, призначені для гірських, гібридних і туристичних, шосейних або міських велосипедів розрізняються за такими показниками, як вага, міцність, якість захисту від зовнішніх дій. Втулки передніх і задніх коліс також істотно розрізняються. По-перше, навантаження на переднє колесо багато менше, ніж на заднє, а значить, деталі можна робити мініатюрніше і легше.

По-друге, на задню втулку покладений ряд додаткових функцій, таких як передача моменту, що крутить, від педалей до колеса і багато інших: задні втулки велосипедів майже завжди включають механізми вільного ходу, нерідко гальмівні механізми і, іноді, механізми внутрішнього перемикання передач. Втулки з внутрішнім перемиканням передач (internal gear hubs), так звані планетарні втулки, мають стільки відмінностей від традиційних, що будуть розглянуті пізніше в окремій статті.

ОСОБЛИВОСТІ КОНСТРУКЦІЇ

Загальний вид більшості втулок приблизно однаковий. Найпростішою конструкцією володіють втулки переднього колеса звичайного велосипеда. Це циліндровий корпус, по торцях якого розташовуються фланці з отворами для кріплення спиць. Усередині корпусу знаходяться вісь і підшипникові вузли, закриті тими або іншими по конструкції пильовиками. Пристрій задньої втулки помітний складніше. Загальний вигляд представлений нижчим.
Позначення на схемі: 1 - ексцентрик, 2 - збірка деталей на осі втулки, 3, 15 - контргайки, 4, 5, 7, 13, 14 - шайби, 8, 12 - кільця ущільнювачів, 9, 11 - конуса підшипників, 10 - вісь, 16 - пильовик, 17 - порожнистий болт кріплення барабана втулки до корпусу, 18 - набір кульок, 19 - барабан ("горіх"), 20 - шайба.

.

Корпуси втулок можуть бути точеними, литими або штампованими, виготовленими із сталі або алюмінієвих сплавів, хоча, сталеві вже можна віднести до застарілих. Точені і штамповані втулки володіють кращими ваговими і прочностнимі характеристиками, чим литі. Візуально точені втулки можна відрізнити слідами різця на зовнішній поверхні (спіральний слід, схожий на дуже дрібне різьблення). Втулки, призначені для коліс з радіальним набором спиці, мають зміцнені фланці, здатні витримувати чисто радіальні навантаження, звичайні втулки для цього не застосовні. Осі втулок можуть бути сталевими, алюмінієвими або титановими.
Останнім часом серед втулок високого рівня з'явилася виразна тенденція до використання порожнистих осей великого діаметру, що мають меншу вагу і велику жорсткість.

.

До справжнього моменту найбільшого поширення набули втулки з радіально-наполегливими конусними підшипниками кочення. Такі підшипники складаються із зовнішньої і внутрішньої обойми, набору кульок і, іноді, сепаратора. Як внутрішня обойма виступає конус, що нагвинчує на вісь втулки, як зовнішня - корпус втулки. Головні достоїнства таких підшипників - ремонтопрігодность і можливість регулювання у міру зносу. Достатньо серйозна незручність - складність збірки (багато деталей) і необхідність регулювання.

Інший тип підшипників, що зустрічався раніше тільки в окремих моделях втулок для шосейних велосипедів, це радіальні промислові (нерозбірні) підшипники. Зараз вони все ширше розповсюджуються не тільки серед шосейних, але і серед гірських велосипедів. До їх достоїнств можна віднести кращий ККД, простоту установки, відсутність необхідності регулювання. З урахуванням легкої заміни підшипника, ресурс втулки збільшується багато разів. Цікава особливість деяких втулок високого класу полягає в тому, що вони розбираються за допомогою лише одного шестигранного ключа. Але радіальні підшипники погано переносять осьові навантаження, що іноді виникають у велосипедних колесах.

Про ЗАМІНУ СПИЦЬ

Для передньої втулки, що не має дискового або барабанного гальма, заміна спиць, що лопнули, не представляє жодної проблеми, оскільки спицю можна легко завести у фланець втулки збоку. Але цей варіант малопріменім у випадку, якщо розглядається втулка з дисковим гальмом або задня втулка. Для установки спиці у фланець, доведеться знімати ротор гальма і зірки, що сильно ускладнює роботу і вимагає застосування спеціальних інструментів. Для спрощення цих операцій компанії Mavic і Shimano розробили втулки з нетрадиційним способом кріплення спиць.

Mavic використовує втулки з сегментованими фланцями під спеціальні прямі спиці. Замінити спицю в колесі, зібраному на таких втулках, дуже просто. Але зараз колеса на таких втулках проводить, наскільки я знаю, тільки сам Mavic і їх вартість дуже висока.

Shimano пішли по іншому шляху, створивши нові бесфланцевиє втулки DDH (directional design hub) в групі Deore (HB-M555 і FH-M555). Спиці традиційної форми (із заломленою розклепаною головкою) вставляються в ізольовані від підшипників порожнини через прорізи на корпусі втулки. Заміна спиць проводиться без зняття яких-небудь деталей, що дуже зручно. Вартість бесфланцевих втулок не дуже сильно відрізняється від традиційних, що є їх істотним плюсом.

Єдиний серйозний недолік - в процесі експлуатації, прорізи на корпусі забиваються гряззю, і зняти спиці з колеса стає вельми проблематично.

КРІПЛЕННЯ ОСІ ВТУЛКИ НА РАМУ ВЕЛОСИПЕДА

Колесо кріпиться на велосипеді шляхом закладу кінців осі втулки в пази на пір'ї рами і їх подальшого затягування, яке може здійснюватися або гайками, накрученими на кінці осі, або за допомогою ексцентрикового механізму або, як його ще називають, механізму quick release. Зручність використання ексцентрикового стягування полягає в можливості швидкого зняття і установки колеса без використання інструментів, яка при необхідності іноді залишати де-небудь велосипед, в умовах нашої країни іноді перетворюється на недолік. Друга перевага - незмінність регулювання підшипників при затягуванні ексцентрика після установки колеса на велосипед.
Всі сучасні втулки, окрім найдешевших, забезпечуються ексцентриковим механізмом.

.

ВИРОБНИКИ

Найбільшого поширення на даний момент набули втулки Shimano. Особливо це стосується задніх втулок, що мають помітно складніша конструкція, ніж передні: багато велосипедів комплектуються задніми втулками Shimano і дешевими передніми втулками інших виробників. Shimano випускає втулки тільки на конусних підшипниках. Серед втулок задніх коліс для гірських велосипедів лише втулка групи Tourney має украй застарілу конструкцію з різьбовою трещеткой, інші - прогресивнішу типа FreeHub.
Втулки груп Tourney і Altus/Acera мають найпростішу грязезащиту, Alivio - розвиненішу, Deore - подвійну, Deore LX і Deore XT - подвійний захист і покращувану обробку бігових доріжок підшипників, XTR - якнайкращу обробку, грязезащиту і кульки з неіржавіючої сталі. На мій погляд - втулки Deore LX - кращі втулки Shimano по співвідношенню ціна/якість: Deore сильно поступається по своїх характеристиках, а Deore XT значно дорожче.

.

Інший відомий виробник устаткування для гірських велосипедів, що випускав втулки на конусних і промислових радіальних підшипниках, - SRAM з 2002 перестав їх випускати. Точніше, він продовжує випускати тільки втулки з внутрішнім перемиканням передач.

Більшість недорогих гірських велосипедів комплектуються втулками Formula (з Тайваню), средненькимі характеристиками, що володіють. На відміну від них, інша Formula (з Італії) випускає втулки, призначені для установки дискових гальм, на промислових підшипниках. Правда, відгуки про їх продукцію дуже неоднозначні - від захоплених до відверто негативних.

Дорогі і якісні втулки випускають такі компанії, як DT Swiss, Норі, Hayes, American Classic і деякі інші. Зустрічаються і непогані втулки від дочірніх компаній виробників велосипедів: Coda, Scott Components і ін.

ОБСЛУГОВУВАННЯ

Відразу обмовлюся, що тут йдеться тільки про найбільш поширені типи втулок. Їх обслуговування зводиться до обслуговування несучих підшипників: їх чищенню і заміні мастила, а також регулюванню, оскільки трещеточниє механізми ("горіхи") втулок условно-неразборниє, механізми втулок типу "Торпедо" необслуговувані, а інші типи механізмів зустрічаються вельми рідко і повинні мати якісь конкретні вказівки по обслуговуванню в паспорті велосипеда. При помірній експлуатації перегородку втулок для заміни мастила слід проводити раз в сезон або раз в 5000 км., при агресивному використанні, обслуговування необхідно проводити частіше.
У випадках появи люфта в підшипниках або сторонніх звуків при обертанні колеса перегородку або регулювання необхідно проводити по можливості швидше. Якщо у втулки потрапила вода, також бажано перебрати їх. Втулки шосейних і міських велосипедів можуть перебиратися рідше через більш щадний режим експлуатації. Втулки на промислових підшипниках також повинні обслуговуватися.

.

Треба сказати, що для розбирання втулки на радіально-наполегливих підшипниках потрібні конусні ключі і знімач касети, у разі задньої втулки, тому зазвичай простіше здати велосипед на перегородку в майстерню. При заміні мастила необхідно використовувати пластичне мастило типа Літола, ШРУС або іншого якісного пластичного мастила. У разі використання конусних підшипників варто оглянути поверхню кульок і бігових доріжок на предмет наявності тріщин і ськолов і, у разі потреби, замінити кульки і конуса. Перед закладкою свіжій мастила, необхідно як слід вичистити втулку від залишків відпрацьованої.
Не варто розріджувати консистентне мастило рідкими маслами, інакше мастило легко вимиватиметься і швидко спрацьовуватиме.

.

Окрім обслуговування підшипників, користуючись випадком бажано оглянути втулки на предмет появи тріщин в корпусах і, головне, на фланцях в зоні розташування отворів спиць.

ПІДСУМКИ

Робота втулки дуже сильно залежить від типу підшипників, якості їх обробки, а також якості ущільнень. М'якість і легкість обертання підшипників визначається точністю виготовлення, типом поліровки бігових доріжок, і їх поверхневим зміцненням. Чим вище поверхнева міцність бігових доріжок, тим менше опір обертанню втулки, особливо під навантаженням, але при цьому може знижуватися довговічність із-за схильності до вифарбовування матеріалу.

Надмірно щільний сальник істотно гальмуватиме обертання втулки, а вільний погано виконуватиме свої функції. Всі сучасні втулки окрім найнижчого рівня мають подвійне ущільнення. У дорогих втулках, наприклад DT Swiss, застосовується лабіринтове ущільнення, яке ефективніше захищає внутрішню порожнину втулки. У той же самий час, будь-який подібний захист допомагає захистити підшипники лише від грязі, що летить, і води, тому не стоїть зайвий раз занурювати втулки у воду.

 
Форум » Ремонт велосипедів » Трансмісії » Велосипедні втулки
Сторінка 1 з 11
Пошук: